Mariona Moncunill, Tarragona 1984

2 la reducción de las dimensiones fisicas

La publicació “La reducción de las dimensiones físicas resulta en una multiplicación de las propiedades ideológicas” és una maqueta retallable de l’edifici de Pirenarium, el Pirineo en miniatura, un parc de maquetes a l’aire lliure que reproduia edificis, infraestructures i monuments naturals del Pirineu d’Osca.

Entre el 1986 i el 1989 l’Instituto de Estudios Altoaragoneses va publicar cinc números de “El Papel de la Cultura”, una col·lecció de maquetes retallables de diferents edificis emblemàtics de la zona, com la catedral d’Osca, el Real Monasterio de Sijena, la ciutadella de Jaca i altres edificis històrics i religiosos.

El poder discursiu d’aquestes publicacions de caràcter educatiu rau en part en la idealització a través del maquetisme, que multiplica la càrrega simbòlica i identitària dels edificis que representa. La selecció d’edificis de “El Papel de la Cultura” coincidia en gran mesura amb la dels edificis miniaturitzats que es mostren al parc de maquetes de Pirenarium. A més a més, aquestes edicions estaven disponibles en la seva botiga de records.

Aquest nou retallable, dibuixat per José Enrique Ortega -autor també dels primers números de “El Papel de la Cultura”-, utilitza els mecanismes discursius dels retallables originals sobre l’edifici de Pirenarium per identificar-lo no només com a espai generador de discurs, sinó també com a espai dipositari d’ells.

L’escultura “Cuando estaba en Lilliput los rostros de aquellos diminutos seres me parecían los más bellos del universo”
consisteix en l’ampliació d’un souvenir -un imant de nevera que és una representació idealitzada d’una casa d’Osca- a la grandària de les
maquetes de Pirenarium.

La maqueta s’ha realitzat intentant respectar els detalls de l’imant original, inclosos els seus defectes i les seves simplificacions, de manera que en ampliar-los la seva idealització es transforma en tosquedat.

Es pretén així evidenciar que la bellesa dels objectes reduïts rau en la seva grandària i no en la resta de les seves característiques físiques, tal com es vol expressar amb el títol de l’obra, una cita de Los viajes de Gulliver, de Jonathan Swift (Barcelona, Debolsillo, 2010), que fa referència a la bellesa dels objectes miniaturitzats i a la seva idealització. L’exercici redundant d’ampliació d’un objecte prèviament miniaturitzat busca fer èmfasi en els processos de significació que comporta la miniaturització -també la gegantització-, especialment en el cas d’un souvenir, així com en la idealització i l’estetització que converteixen l’objecte en imatge i en text.

L’acció “En apariencia se ofrecen gratuitamente” és una cessió en dipòsit a la Fototeca de la Diputación Provincial de Huesca d’una sèrie de fotografies de cinc espais: un cercle cultural, un tanatori, un hotel, un restaurant i una residència d’avis, tots ells decorats amb imatges del fons de la pròpia Fototeca.

Les noves imatges cedides queden a lliure disposició dels que vulguin utilitzar-les, sempre i quant sigui amb una intenció decorativa. Amb aquest gest es pretén visibilitzar i incidir en la part més funcional i administrativa de la Fototeca: com gestiona l’ús de les seves imatges i els tractes i compromisos que estableixen amb els seus autors o propietaris.

Aquestes tres obres formen part del projecte “Habrá que aceptar, además, que es lo que tenemos” (2012) que es centra en la
superposició de capes de discurs de la Fototeca de la Diputación de Huesca i de Pirenarium, el Pirineo en miniatura i es va dur a terme
gràcies a la Beca Ramón Acín de la Diputación Provincial de Huesca.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s